Αγώνες δρόμου: Η σωστή προπόνηση των αθλητών

Πολλοί πιστεύουν πως η ζωή των αθλητών είναι γεμάτη δόξα και λαμπερές στιγμές, όμως η αλήθεια είναι πως η πραγματικότητα είναι έτσι μόνο για τους καλύτερους. Πριν τα μετάλλια, τους εθνικούς ύμνους, και τους πανηγυρισμούς, βρίσκονται στιγμές ανεξάντλητης πυγμής, κούρασης και επιμονής από κάθε διαγωνιζόμενο.

Ποιο είναι όμως το «μυστικό» της επιτυχίας τους;

Φυσικά, η σωστή προπόνηση, που συντελείται από πολλές συνιστώσες. Μαζί θα δούμε κάθε μία από αυτές ξεχωριστά.

Διατροφή

Η διατροφή είναι ένα πολύ σημαντικό συστατικό της συνταγής για την επιτυχία καθώς αποτελεί το καύσιμο για την απόδοση του αθλητή. Απαιτεί μεγάλη ποσότητα λαχανικών και καθαρής πρωτεΐνης, λίγα λιπαρά και υδατάνθρακες. Σε αντίθεση με αθλητές άλλων αθλημάτων, χρειάζεται αρκετό καύσιμο, αλλά παρ’ όλα αυτά, «καθαρό» έτσι τα fast food βγαίνουν έξω από τη συζήτηση. Ο Τζαμαϊκανός  Usain Bolt, κάτοχος 8 μεταλλίων και 2 παγκόσμιων ρεκόρ στους Ολυμπιακούς αγώνες, καταναλώνει περίπου 3.000 θερμίδες την ημέρα καταναλώνοντας μία ποικιλία τροφίμων όπως για παράδειγμα μήλα, αυγά, κοτόπουλο, μπρόκολο και τροπικά φρούτα.

Τρέξιμο

Φυσικά, ένας δρομέας έχει ανάγκη να τρέχει αρκετά στην προετοιμασία του για τους αγώνες. Αυτή η διαδικασία απαιτεί καταγραφή, συστηματική προσπάθεια και ευκρινή προσδιορισμό των στόχων. Λαμπρό παράδειγμα αποτελεί ο μαραθωνοδρόμος Eliud Kipchoge που ολοκλήρωσε τον Μαραθώνιο του Βερολίνου σε 2 ώρες, 1 λεπτό και 39 δευτερόλεπτα. Ο πιο γρήγορος μαραθωνοδρόμος, ενάμιση μήνα πριν τον αγώνα, προπονούταν κάθε μέρα διανύοντας αποστάσεις από `10 μέχρι και 40 χιλιόμετρα, ενώ κάθε δεύτερη μέρα «έκοβε» την απόσταση στα δύο ώστε να τρέχει πρωί και απόγευμα. Παράλληλα, έκανε προπονήσεις ζεστάματος και βελτίωσης του ρυθμού του.

Να προσέχεις τον εαυτό σου

Το να προσέχουμε τον εαυτό μας είναι βασικό είτε είμαστε αθλητές είτε όχι. Πολλοί δρομείς ξεχνούν ωστόσο πως εκτός από την προπόνηση και την διατροφή, πρέπει να προσέχουν τον εαυτό τους, να ακούν το σώμα τους, και να δίνουν σε αυτό ό,τι τους ζητάει. Ο μαραθωνοδρόμος Pete Pfitzinger, δύο φορές νικητής στο Μαραθώνιο του San Francisco, υπενθυμίζει: «Το να κάνεις πίσω όταν το σώμα σου δεν αντέχει άλλο, δεν είναι ένδειξη αδυναμίας, αλλά αντιθέτως, είναι μία κραυγή βοήθειας από το σώμα σου, το οποίο, μαζί με εσένα, θέλει να σε κάνει να αναγνωρίσεις τα πραγματικά σου όρια» .

Θετική στάση

Είναι πολύ εύκολο ανάμεσα στην προσπάθεια και την κούραση κάποιος να αποκτήσει αμφιβολίες για τις ικανότητες του, και ύστερα για τον ίδιο του τον εαυτό. Έτσι, είναι πολύ σημαντικό τόσο για τους αθλητές όσο και για τους προπονητές τους να έχουν  μία θετική στάση απέναντι στους εαυτούς τους. Η Ellie Greenwood, νικήτρια στα 100 μίλια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος το 2010 και του Canadian Death Race, έχει πει: «Μία από τις αγαπημένες μου φράσεις, είναι το ‘Οι σκληρές στιγμές, δεν διαρκούν πολύ, αλλά οι σκληροί άνθρωποι, διαρκούν για πάντα’. Υπάρχουν πολλά σκαμπανεβάσματα στους ultra αγώνες δρόμου, και θέλω να σκέφτομαι πως είμαι δυνατή, και γι΄ αυτό μου αρέσει αυτή η φράση.»

 

Καταλαβαίνουμε λοιπόν, πως τα βήματα προς την επιτυχία των αθλητών είναι λίγα, αλλά παράλληλα αρκετά για να μας φέρουν στα όρια μας, ψυχικά και σωματικά. Χρειάζεται πειθαρχία, στέρηση, υπομονή, και γερό στομάχι.